ساخت گنبد و گلدسته به شرط رفتار حرفه‌ای

 

ساخت گنبد و گلدسته به تجهیزات پیچیده و گران قیمتی نیاز دارد. در اصل شروع این کار با جیب خالی امکان پذیر نیست. اما اگر سرمایه‌ی  مناسبی را در این شغل سرمایه‌گذاری کنید، می‌‌توانید سالیانه درآمد خوبی به دست بیاورید.

گنبد و گلدسته‌سازی نیاز به خاک‌خوری ندارد؛ اگر در این کار ، مهارت­‌های لازم را داشته باشید از اول سود می­کنید و نیازی نیست انتظار زیادی بکشید.

کارگاهی به وسعت گنبد و گلدسته

درست کردن سازه‌­های فلزی غول پیکر مانند گنبد و گلدسته، راز و رمز­های خاص خودش را دارد.

برای شروع، جیب پر پول لازم است

ساخت گنبد و گلدسته دو حالت دارد، یکی این‌که اگر شما سرمایه­‌ی لازم برای راه‌اندازی یک کارگاه را ندارید می­توانید به محلی که قرار است سازه­‌ها در آن نصب شوند بروید و آن­ها را همان جا بسازید و شیوه دیگر ساخت کارگاه مخصوص است:« داشتن یک کارگاه برای ساخت گنبد و گل دسته، کار هر کسی نیست. اول از هر چیز، برای ساخت این اشیاء ، به فضایی حداقل به وسعت ۵۰۰ متر نیاز دارید. راه اندازی چنین کارگاهی با جیب خالی امکان ندارد. برای همین کسانی که سرمایه­‌ی چندانی ندارند می­توانند بروند به جایی که سفارش گرفته‌­اند وگنبد و گل دسته را همان­جا، یعنی در محلی که کارفرما موظف است در اختیارشان قراردهد، بسازند.

در این صورت، دیگر لازم نیست هزینه­‌هایی هم بابت جا به جایی این سازه‌­ها بپردازند. به هر حال اگر بخواهید یک کارگاه گنبد و گل دسته داشته باشید در کم­ترین حالت ممکن به ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. در مرحله­‌ی بعد، قیمت آهن مشخص می­کند که برای ساخت هر گنبد و گل دسته چقدر باید خرج کنید. البته تجهیزات و وسایلی هم هست که باید آن­ها را در کارگاه داشته باشید و برای به دست آوردن آن­ها هم نیاز به پول خواهید داشت.»

مواد لازم برای ساخت گنبد و گلدسته

قطعا کارگاهی که قرار است گنبد و گلدسته­‌ها درون آن ساخته شود به تجهیزات و لوازم خاصی نیاز دارد. وسایلی که شما باید مخصوص کارتان خریداری و از آن­ها استفاده کنید بزرگ هستند و برای خرید آن­ها باید دست در جیب­تان کنید: « برای اینکه کارگاه شما کامل شود. یک سری ابزار و وسایل پیشرفته نیاز است. مهم­ترین این تجهیزات، جرثقیل است، چرا که شما برای جا به جایی گنبد و گلدسته­‌ها به این وسیله نیاز دارید. بعد از آن، دستگاه برش، دستگاه خم، ، دستگاه جوش، دستگاه پرس و سنگ فرز از جمله تجهیزات حیاتی برای راه اندازی این کسب و کار است. برای داشتن همه­‌ی این­ها باید حداقل ۵۰۰ میلیون و حتی بیشتر هم هزینه کنید اما اگر آن­ها را اجاره کنید برای­تان به صرفه‌­تر خواهد بود در این صورت پرداخت نصف مبلغ گفته شده هم برای داشتن آن­ها کفایت می­کند.»

جوشکاری، یک اصل مهم

در مرحله­‌ی بعدی به سراغ افرادی می­رویم که می­خواهند وارد کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی شوند. آن­ها باید آموزش‌­های لازم را ببینند ، این آموزش­‌ها شامل دوره­‌های فنی و حرفه­ای مثل جوشکاری می‌­شود:« افرادی که می­خواهند در یک کارگاه گنبد و گل دسته سازی کار کنند کافی است فقط جوشکاری بدانند و دوره­‌های آن را دیده باشند. در این صورت می­توانند به راحتی در این کارگاه کار کنند. از طرفی این افراد باید بدانند زور بازو زیاد به دردشان می­خورد.»

برای این‌که یک کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی راه بیفتد و چرخش شروع به چرخیدن کند، لازم است دستکم چهار نفر کنار هم جمع شوند.

این چهار نفر باید تمام فوت و فن­‌های مخصوص گنبد و گلدسته سازی را بلد باشند تا به موفقیت برسند:« یک کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی، حداقل با چهار نفر می­تواند کار خودش را آغاز کند، این افراد باید جوشکاری، برشگیری و خم کردن تیرآهن­ها را بلد باشند، بعد از آن هر کدام­شان قسمتی از کسب و کار را می­‌چرخانند. ضمن اینکه آن­ها باید از خطرات این کار آگاهی داشته باشند، علاوه بر تمام این مسائل، باید بگویم هرکسی نمی­تواند یک راست وارد کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی شود و به صورت مستقل برای خودش کار کند. برای اینکه تمام مسائل ایمنی رعایت شوند آدم­‌ها به یک دوره­ی یک تا دو ماهه نیاز دارند و در این مدت به اصطلاح باید شاگردی کنند. بعد از آن می­توانند بروند و برای خودشان کارگاهی راه اندازی کنند.»

از آجر تا ورق طلا

گنبد­ها و گلدسته­‌ها پس از ساخت به قسمت دیگری  فرستاده می­شود تا روکش آن تعیین شده و کار تکمیل شود:« انواع روکش گنبد آجری، کاشی، ورق، فایبر، کامپوزیت است که معمولا آجر طرفدار بیشتری دارد و ارزان­تر است. این روکش‌­ها بنا بر نوع­شان ده تا بیست درصد به قیمت کار اضافه می­کنند و در حقیقت کامل می‌شوند. تنها در صورتی که برای روکش از طلا استفاده کنیم قیمت آن بر اساس نرخ طلای ۱۸ عیار محاسبه می­شود.»

تا آن سوی مرزها

بعد از اینکه فوت و فن­‌های لازم برای ساخت گنبد و گلدسته را جویا شدیم به قسمت جذابی به نام صادرات این اشیای بزرگ می‌­رسیم. صادرات گنبد و گلدسته از جمله فعالیت­‌های کارگاه آقای حقیقت گو است. شاید فکر کنید جا به جا کردن این اشیای بزرگ تا آن سوی مرزها کار غیر ممکنی است اما در حقیقت صادرات گنبد و گلدسته جزو دسته­‌ی کارهای سخت و دشوار قرار نمی‌گیرد:« کارگاه­هایی که صادرات گنبد و گلدسته دارند بیشتر از کارگاه­‌های معمولی می­‌توانند مشتری جذب کنند، برای این کار صاحب کارگاه تنها سفارش کار می­گیرد و بقیه مسائل از جمله جا به جایی گنبد و گلدسته­‌ها و هزینه‌ی این انتقال، بر عهده­‌ی کارفرماهاست. این افراد از ما تاییدیه می­گیرند و بعد ما موظف هستیم گنبد و گلدسته را یا در محل تعیین شده یا در کارگاه خودمان بسازیم و سپس برای­شان توسط کامیو‌ن­های بزرگ و یا کشتی ارسال ­کنیم. بیشتر کارفرماهایی که در خارج از کشور از جمله عراق ، افغانستان، تاجیکستان و… هستند به ما سفارش ساخت کار در محل می­‌دهند و دیگر لازم نیست دردسرهای نقل و انتقال را هم به دوش بکشیم.»

 

اتحادیه در و پنجره سازها، سازمان­ اوقاف و میراث فرهنگی سه حلقه­ی اصلی برای گرفتن مجوز­

جواز ساخت گنبد و گلدسته را از کجا بگیریم؟

برای ساخت گنبد و گلدسته، باید مجوز تاسیس کارگاه را از وزارت کار گرفت، بعد از آن شما باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید تا بتوانید کسب و کار خودتان را شروع کنید و چرخ آن را بچرخانید: « برای گرفتن مجوز ساخت گنبد و گلدسته، اول باید سری به اتحادیه در و پنجره سازها بزنید. شاید به نظرتان خیلی بی ربط به هم باشند اما در حقیقت این اتحادیه، مسئولیت کارگاه های ساخت ساز‌ه­‌های فلزی را در دست دارد و مجوز ساخت گنبد و گلدسته را هم همین اتحادیه برای­تان صادر می­کند. بعد از آن باید در کارگاه­تان را به روی سازمان­‌های مختلف از جمله اوقاف و میراث فرهنگی باز بگذارید. برای اینکه مرحله­‌ی گرفتن مجوزهای­تان کامل شود افرادی از طرف این سازمان­‌ها از کارگاه شما دیدن می­کنند و اگر شرایط فراهم باشد مجوز بعد از چند ماه به دست­تان خواهد رسید.»

مقرنس گچی ، کاشی مقرنس ، ساخت گنبد کاشی ، گنبد سازی درتهران ، گنبد سازی در کرج ، گنبد سازی در قزوین ، گنبد سازی در ساوه، گلدسته سازی در تهران ،کاشی معرق ، کاشی مقرنس ، کاشی کاری مساجد ، کاشی سازی در تهران ، نصاب کاشی مسجدی ، کاشی کار مسجدی ، کتیبه مسجد /گنبد سازی / گنبدسازی/گلدسته سازی/ساخت گنبد/ ساخت گلدسته/گنبد سازی / گنبدسازی/گلدسته سازی/ساخت گنبد/ ساخت گلدسته/